Årsmöte 2013

Denna afton började med kramkalas och avslutades med kramkalas – ja så trevligt har vi det i svampklubben när det är off-season. Årsmötesförhandlingarna flöt enligt planen och de 16 deltagarna som utgjorde 23 % av medlemmarna beslutade att uppdatera stadgarna enligt styrelsens förslag. Ändringarna gick i korthet ut på att modernisera vissa skrivningar samt att ta bort en av revisorerna. Nu är det en revisor och en revisorssuppleant. Ekonomin är god i föreningen men vi gick back med 73 kr under 2012 då vi köpte en s.k. beachflagga för att kunna synas bättre på våra arrangemang. Med det som bakgrund förblir medlemsavgiften 75 kr per år.

I pausen serverades det hemgjort smörgåstårta som vi alla rosade. TACK Nigar!

Avslutningsvis fick vi äran att lyssna till Skillingaryds egen naturkåsör och naturkännare Dan Damberg. Han visade bildspel från Nydala klosterruin och gav oss en historisk tillbakablick i området och kopplade det mot dagens växtlighet. Mycket underhållande. En av de platser som numera står på besökslistan är Kalsnäs bokskog. Vi fick också lära oss att svampriket är mindre utforskat än det mesta annat. Vi vet tex inte varför svamparna kommer i cykler, likt lemlarna, å då menar jag utöver det att det styrs av värme och nederbörd. Visste ni förresten att drängarna förr gav flickorna björkticka med tanke att det skulle vara en nåldyna eller att orkidésläktet är ett av de artrikaste på jorden. Som sagt klart hörvärt.

Med detta vill styrelsen tacka för det året som gått och det förtroendet vi fått inför 2013. Det faktumet att våra arrangemang under 2012 besöktes av drygt 2 400 deltagare tyder på ett genuint intresse.

Väl mött till hösten 2013 och ännu en lovande svampsäsong.